Besmettelijke hondenhoest is een regelmatig voorkomende besmettelijke aandoening. Meestal ontwikkelen honden enkel hoestklachten maar in sommige gevallen neemt de ziekte ook ernstiger vormen aan.

Oorzaak

Besmettelijke hondenhoest is een ziekte die door meerdere virussen of bacteriën kan worden veroorzaakt. De belangrijkste zijn het adenovirus 2 (CAV2), het parainfluenza virus (PI) en de bacterie Bordetella Bronchiseptica. De ziekte wordt via niezen en hoesten overgebracht van de ene hond op de andere hond. Daarnaast kan het via neusuitvloeiing op kleding van eigenaren worden verspreid. De ziekte werd kennelhoest genoemd omdat het vaker werd gezien tijdens of na verblijf in een pension. Tegenwoordig komt besmettelijke hondenhoest echter net zo vaak op straat voor als in pensions.

Symptomen

Het meest opvallende symptoom van besmettelijke hondenhoest is de harde, soms productieve hoest. Dit wordt vaak verergerd door inspanning of druk op de keel (bijvoorbeeld door trekken aan de riem). Soms moeten honden door het hoesten kokhalzen waardoor het lijkt of er iets vastzit in de keel. Meestal zijn honden niet algemeen ziek. Dit is anders bij een gecompliceerde vorm van kennelhoest, waarbij (secundair) ook de diepere luchtwegen betrokken zijn. In dit geval zijn honden vaak ziek en willen ze niet meer zo graag eten en wandelen.

Diagnose

De diagnose besmettelijke hondenhoest wordt gesteld op basis van de klinische verschijnselen en een uitgebreid lichamelijk onderzoek. Bij ernstiger verschijnselen kan het nodig zijn om een röntgenfoto te maken om de longen in beeld te brengen.

Aangezien hoesten ook door andere ziekten veroorzaakt kan worden is ons advies om uw hond altijd door een dierenarts te laten onderzoeken zodat de juiste behandeling ingesteld kan worden.

Behandeling

De behandeling van besmettelijke hondenhoest is afhankelijk van de verschijningsvorm. Bij honden waarbij enkel de keel en/of luchtpijp is aangedaan zal de ziekte meestal binnen twee weken vanzelf genezen door de eigen afweer van de hond. Antibiotica dringen in het algemeen niet goed door in deze delen van de luchtwegen en worden daarom niet standaard voorgeschreven (zie ook antibioticabeleid). Wel kan het nuttig zijn om de keel te verzachten met een speciale hoestdrank en om de keel te ontzien door hoestonderdrukkers te geven en een borsttuig te gebruiken. Ook zal de hond het de eerste week na de diagnose rustig aan moeten doen.

De behandeling is anders bij honden waarbij complicaties zijn opgetreden zoals een diepere luchtweginfectie. Deze dieren moeten uitgebreider behandeld worden met bijvoorbeeld antibiotica tegen de bacteriële component en/of met ontstekingsremmers.

Preventie

Honden kunnen beschermd worden tegen besmettelijke hondenhoest door middel van vaccinatie, dit is meestal verplicht bij dieren die een pension bezoeken. Omdat het om een zeer besmettelijke ziekte gaat en honden er veel last van kunnen hebben raden wij aan elke hond te vaccineren die regelmatig bij andere honden komt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een uitlaatservice, (puppy)cursus of een hondenveldje.  Vaccinatie gebeurt met een injectie of met een neusenting (druppels in een neusgat). De neusenting heeft hierbij meestal de voorkeur aangezien er snel lokale afweer wordt opgebouwd.

Vaccinatie biedt niet altijd 100% bescherming. Dieren kunnen de ziektekiemen nog wel oplopen, maar de symptomen zijn milder en de uitscheiding van kiemen wordt verminderd, waardoor de ernstige vormen minder voorkomen.

Als kennelhoest is vastgesteld is het beter om de hond gedurende zes weken niet in contact te laten komen met andere gevoelige dieren (m.n. puppies en oudere/zieke honden).

Lees hier de brochure over besmettelijke hondenhoest